imageNetto: Står ved kassen og opdager, at i en af tomatpakkerne er der en “defekt” tomat. Der er nu tre alternativer, hvor to harmer mig, den tredje er “ikke tilladt” – men den rigtige, og åbenbart ikke mulig. Gæt selv hvilken jeg ville vælge og hvor jeg anser umuligheden for foragtelig:

1) Jeg får pakken byttet til en uden “defekte” tomater, og hele pakken med en defekt tomat smides ud; MADSPILD.

2) Jeg tager pakken med til fuld pris, smider selv den ene defekte tomat ud og spiser resten; URIMELIGT jeg skal betale fuld pris for en åbenlys “fejl” ved varen.

3) Jeg tager pakken med, men rabat, og smider selv den ene defekte tomat ud, og spiser resten; alle er GLADE.

Så, kære Netto og alle andre supermarkeder, kære fødevarekoncerner: Lav en indkøbskode for rabat for “defekte” varer. Der er et marked, og flere vil glædes; dem med færre penge i pungen, de pris (og kvalitets)-bevidste, markant mindre og nødvendigt formindsket madspild – og hvis ikke en tydelig økonomisk gevinst for supermarkederne, så en socialøkonomisk gevinst for supermarkederne.

Hvor svært kan det egentlig være?